AUTOR: SARA RADOJKOVIĆ
Uvod
Film "Miss Violence" (GR, 2013.), je drugo ostvarenje reditelja
Aleksandrosa Avranasa, školovanog na Univerzitetu Lepih Umetnosti u Berlinu,
čiji je prvenac "Whitout" (GR, 2008.) bio okarakterisan kao delo
mladog reditelja koji će tek zagospodariti evropskom kinematografskom scenom. Zajedno
sa filmom "Očnjak"(GR, 2009), Jorgosa Lantimosa gore pomenuti film
svrstao se u grupu filmova nazvanih "novi grčki talas" potvrđujući
tendenciju tamošnjih reditelja da se izražavaju kroz, kako kritičar magazina
"Variety", Gaj Lodž piše – " "porodičnih"
filmova sa narativom noćne more ".[1]
Gaj Lodž ide toliko daleko da vrednost Avranosovog filma znatno umanjuje zbog
toga što nastaje nakon "Očnjaka", pišući da bi film bio nešto zaista
posebno da "Očnjak" nikada nije izašao, međutim ipak priznaje da u
tretmanu narativa postoje evidentne razlike.
Međutim, ovaj rad se neće baviti karakteristikama "novog grčkog talasa",
iako će se referisati na činjenicu da nije slučajno što se kinematografija
zemlje u dubokoj ekonomskoj krizi direktno preslikava u njenu estetiku bojeći
je u mračne boje morbidarije i nesvarenih strahova koji trule kako u utrobama
stanovnika Grčke tako i u njihovim filmskim rediteljima. Skromna namera ovog
rada biće da rasklopi narativno vizuelni koncept u odnosu na osnovni problem
kojim se film bavi a u odnosu na emotivno kognitivno perceptivni angažman
gledaoca. Dakle osnovna pitanja koja će biti postavljena su: Koji problem film
obrađuje? Na koji način? U koju poziciju taj način stavlja gledaoca? Koji je
krajnji rezultat interakcije filma i gledaoca? Ukoliko u toku stvaranja ovog
rada sama materija ne izdejstvuje promenu stava, teza koja bi kroz ovaj rad
trebalo biti dokazana je ta da je ovaj film u svojoj srži samosvrsishodan,
agresivan u toj meri da zlostavlja (čime mu moramo priznati određenu
genijalnost i moć koju ima) i kao zbir ove dve karakteristike – zao.
1.
Osnovni pojam: Nasilje
U uvodu knjige "O nasilju", Slavoja Žižeka stoji: "Postoji
stara priča o radniku kojeg su sumnjičili za krađu: svake večeri kad bi
napuštao tvornicu ispred sebe je gurao kolica koja su stražari pomno
pretraživali ali nisu nalazili ništa sumnjivo jer su ona bila prazna, dok
naposljetku nisu shvatili o čemu se radi: radnik je krao upravo sama kolica...
Ako se može naći zajednički nazivnik odnosno teza koja objedinjuje refleksije
koje slijede u ovoj knjizi, onda je to činjenica da se isti paradoks odnosi i
na nasilje. Potrebno je učiniti korak, odvojiti se od fascinantnog iskušenja
izravnog subjektivnog nasilja koje vrši jasno prepoznatljiv počinitelj i
umjesto toga uočiti obrise pozadine koja generira takve ispade .... Subjektivno
nasilje predstavlja samo najvidljiviji vrh trokuta kojeg čine još dve vrste
objektivnog nasilja. Prvo, tu je "simboličko" nasilje utelovljeno u
jeziku i formama, ono što Heidegger naziva "našom kućom bitka". Kao
što ćemo videti kasnije, ta vrsta nasilja ne deluje samo u očitim i detaljino
proučavanim slučajevima poticanja i donošenja spram društvene dominacije
koja se reproducira u našim svakodnenvim govornim oblicima: postoji
fundamentalnija forma nasilja koja pripada jeziku kao takvom i njegovom nametanju
određenog značenja. Drugo, postoji ono što nazivam "sistemskim"
nasiljem koje se odnosi često na katastrofalne posljedice "glatkog"
funkcioniranja naših ekonomskih i političkih sistema." [2]
Ukoliko dozvolimo da ovaj pasus bude referentna tačka u odnosu na koju
izvodimo zaključke o nasilju, videćemo da je ovaj tretman tog pojma
kompatibilan sa rediteljskim tumačenjem nasilja u filmu. Metafora o paradoksu
nasilja i njegovom manifestovanju može se primeniti na celu prvu polovinu
filma. Nama je od početka filma jasno da nešto nije u redu, da se nešto užasno
teško i mračno krije iza zidova tog savršeno uređenog porodičnog
"gnezda" ali nikako ne možemo da uočimo šta. Stalno smo navođeni na
krivi put. Reditelj nas konstantno drži u šaci "hraneći" nas
informacijama na kašičicu.
Naime, film počinje scenom proslave rođendana devojčice koja puni 11
godina. Proslava je skromna i idilična. Pored slavljenice tu je još troje dece,
i još troje odraslih ljudi. Konkretne rodbinske relacije nas toliko ne zanimaju
u samom startu, koliko nakon početne drmaske situacije. Nakon oduvanih svećica
sa torte, i slikanja polaroidom, nakon svih tih pastelnih i svetlih kadrova
koji su plitki i krupni u meri da ne vidimo odmah o kome ili o kakvom delanju
se radi, slavljenica nestaje sa ivice balkona, da bismo, dok nas far nežno
spušta sa sprata na sprat sve do ulice, na kraju uočili devojčicino mrtvo telo
i porodicu koja se okuplja oko lokve krvi.
Od tog trenutka, mi smo u očajnoj potrazi za korenom tog (subjektivnog)
nasilja koje je devojčica učinila spram same sebe. Zaključujemo da je muška
figura i glava porodice u svakom smislu (što je posledica simboličkog nasilja
kao takvog) u stvari Deda dece, i otac njihove majke koja živi sa svojim
roditeljima. (Dok to ne shvatimo, pomislimo da je majka ili najstarija sestra,
ili je možda očeva žena, itd. Shvatamo da se na jako čudan način porodica nosi
sa tugom, da se pod diktaturom Dede bore da održe funkcionalno stanje u kući,
gotovo kao da se ništa nije desilo. Shvatamo da je problem to što je majka dece
ponovo trudna a da ne želi da otkrije ko je otac. Majka se ponaša sve vreme kao
da je na sedativima ili ispranog mozga, baka tj njena majka je nemo prekorava,
detetu se niko niti raduje, niti zbog njega žali. Na početku mi čak i pomislimo
da je koren problema u liku te majke, koja je ispostaviće se žrtva. Usled
simboličkog nasilja naše perceprije reditelj nas navodi da je okarkaterišemo
kao potencijalno neuračunljivu, ludu, neodgovornu, promiskuitetnu ženu. Njen
otac međutim ide do svog "prijatelja" i pre nego što će im socijalni
radnici penetrirati u dom, za određenu količinu novca, pristaje da potpiše da
je on otac deteta. U film, reditelj, polako uvodi i "sistemsko"
nasilje upravo kroz institucije. Neprihvatljivo je imati petoro vanbračne dece
od kojih se nekima ne znaju očevi, država će kroz socijalnu zaštitu da
preispita njihov dom da bi zaključila apsolutno ništa, a škola u koju deca idu
tu je kao još jedan kamen koji ih pristiska, budući da na Dedino insistiranje
svi oni moraju biti izvrsni đaci što oni i jesu. U filmu vidimo kako se nad
Dedom sprovodi "sistemsko" nasilje od strane njegovog poslodavca, da
bi nakon otkaza pitanje finansijske krize postalo još jedna produžena ruka
"sistemskog" nasilja. "Sistemsko" nasilje se oslikava i u
scenama u kojima najmlađa devojčica nesvesno zavodljivo i seksualno igra uz
muziku neke popularne folk pevačice za koju pretpostavljamo kakvog je profila.
Postupci tog Dede nas jako muče, kako da se postavimo prema njemu? Užasno je
rigidan i vodi se principom kazne i nagrade. I ne samo nagrade već i mentalne
kontrole. U jednoj sceni, da bi "vežbale" mozak pred spavanje
devojčica i njena majka gledaju sliku neke divlje šume i planine i kao ovce
broje bezbrojna naslikana stabla četinara dok ih sva ne izbroje. One doslovno
postaju ovčice a taj Deda mračna zver iz divljine obučen u civilizacijsko odelo
odgovorne glave porodice, metaforično gledano on jeste sama civilizacija. U tom
stanu, iz koga retko izlazimo, meri se svaka porcija pahuljica za doručak,
stalno se brine da deca budu čista i ispeglana, ukratko vodi se računa o tome
da je sve i bukvalno pod konac u toj kući. "Sistemsko" nasilje meša
se sa "simboličkim" i "subjektivnim" nasiljem konstantno,
ali mi još uvek ne uočavamo koren problema. Deda se prikazuje kao bolesno
rigorozan, ali ga mi ipak malim delom pravdamo tumačeći tu strogoću kao
brižnost i posledicu nasilja sprovedenog nad njim, sve dok se ne otkrije da ta
strogoća služi da bi se održao privid reda a da on u stvari prostituiše svoju
ćerku, a zatim i svoju stariju unuku da bi na kraju filma on podveo i petogodišnju
devojčicu. Jasna je metafora i namera reditelja da jednu glavu porodice, nekoga
ko bi trebalo biti brižni deka predstavi kao podmuklog malipulativnog
eksploatatora i robovlasnika, kao sam sistem, kao samu državu, kao gnusobu svih
onih ljudi koji su samu Grčku i njene građane zloupotrebili do kraja,
iskoristili a sve pod prividom ustavotvorne instituciolizovane civilizacijske
tvorevine.
Međutim, kako dolazi do razotkrivanja tog mračnog mehanizma legalnog logora
smrti[3],
do toga da metafora funkcioniše i koja je uloga gledaoca u njoj?
2.
Filmski mehanizam kao
mehanizam nasilja sprovedenog nad gledaocem
Odgovor na pitanje koje smo postavili na kraju prethodnog poglavlja je
jednostavan. Metafora funkcioniše, zato što je stvaranje filma u suštini jedan
sistem pisanih i nepisanih pravila za sebe, scenarističkih, kinematografskih,
rediteljskih, montažerskih, glumačkih, teorijsko praktičnih pravila. I zato što
se ovaj film koristi simboličko (ako kažemo da je film poput jezika u svom
nametanju značenja i manipulisanju tim značenjem u svrsi dominacije) -sistemskim
(u užem smislu filmskog sistema) nasiljem spram gledaoca u istoj meri u kojoj
to nasilje Deda tj metaforički korumprirani sistem moći sprovodi nad svojom
decom, jer je iskorišćen pun potencijal filmskog medija, baš kao što u manipulaciji
i eksploataciji "korumpirani sistemi moći" koriste pune potencijale
svih mogućih medija, ne samo filmskog. Još od antropoloških teorija Edgara
Morena, svesni smo koliko su jaka i magična iskustva koje gledalac doživljava u
filmskoj sali. Koliko je jaka moć projekcije i identifikacije, mehanizama zbog
kojih ta magija dobija na snazi, i zbog kojih su ljudi od samog nastanka filma,
hrlili u bioskope. Filmski stvaralac je taj koji će da manipuliše njihovom
pažnjom pomoću mehanizma projekcije i identifikacije i taj koji će, po Morenu,
sva ta osećanja zajedno sa pokretnim slikama sačuvati čak i od same smrti. (Po
Morenu, upravo je strah od smrti onaj koji je gledaoce mamio ka bisokopskim
salama kao noćne leptire ka uličnom svetlu.) Međutim, da ne bismo širili temu,
i sad načinjali pitanja predviđena za sledeće poglavlje, treba videti kojim
postupcima manipulacije se okoristio reditelj i kako je iskoristio gledaočev
mehanizam projekcije i identifikacije.
Dramaturško-rediteljskim postupcima pod kojim podrazumevam uticaj na način
snimanja, montaže, glume, dizajna zvuka, scenografije, kostimografije itd,
gledalac je prvo uljuljkan u taj jedan svet privida koji su autori ovog filma,
pod vođstvom reditelja kreirali. Čak je i samo samoubistvo maksimalno stilizovano.
Da - mi svatamo da nešto nije uredu, ali je celokupna estetika filma užasno
"meka" prema gledaocu. Mi sa filmom igramo neku vrstu pitalice,
igramo se detektiva gde nas reditelj uvek navodi na krive tragove. Iako
shvatamo da se krije nešto loše "ispod tepiha" kadrovi kojima on
priča priču su plitki, svetli, muzika je lagana i vesela, sve što se tiče
scenografije i kostimografije je užasno izdizajnirano i prijatno za oko, gluma
je vrlo svedena, budući da su reakcije i samih likova cenzurisane tako da ne naruše
"porodičnu idilu", i upravo takvim i sličnim postupcima mi postajemo
deo porodice, prihvatamo taj miran suptilan način percepcije filma u kojoj
tragamo za nečim. Reditelj nas estetikom, načinom kadriranja i ritmom uljuljka
kao da i mi krećemo da brojimo stabla četinara na slici. Polako predajemo
reditelju svo poverenje i moć nad nama jer je taj film užasno lep i ritmički
neagresivan, osim kada mi poput likova ne naslutimo nešto što ne bi trebalo.
Tada bivamo kažnjeni, tada Deda lupa šakom o sto, tada dobijamo parče istine za
koju shvatamo da ne želimo da je znamo jer je hiljadu puta gora od onoga na šta
smo navedeni da pomislimo da ona jeste. U toj prvoj polovini filma, kada još
uvek lutamo, mi pratimo živote neke mile dece koja su nam od prve scene prirasla
uz srce budući na to kako su nam prezentovana. U par scena film je čak i
apsurdno duhovit u par trenutaka. Daleko od toga da je reč o nekakvoj komediji
i da se mi smejemo dok gledamo kako se nad decom vrši diktatura u ime
brižnosti, ali nekoliko apsurdnih scena sasvim poremeti naš kompas koji se tiče
žanrovske percepcije. Navikli smo na naracijske paterne, a ovaj film je u nekoj
sivoj zoni čak i onoga što nazivamo "autorskim" filmom, nemamo baš ni
za šta da se uhvatimo. Zatim priča kreće da se odmotava, i mi shvatamo šta se
dešava, i to nas užasno boli, i zahvaljujemo Bogu što je reditelj imao dovoljno
ukusa da tu stravu ostavi u off prostoru i vremenu filma jer nam je ta strava dočarana neposredno. Na primer kada
je Dedina ćerka (majka sada troje dece i četvrtog na putu) odvedena u sobu da
bi bila seksualno eksploatisana, to je savršeno dočarano radnjom, glumom,
postupcima, režijom, pre samog čina, da nam veći teror nije potreban. Reditelj
nas je tu, kao gledaoce već suočio sa užasnom istinom, već nas je kaznio i
naučio pameti, iako mi, kao ni supruga, ćerka i unuke Dede, u stvari do kraja
filma ne znamo šta smo to loše uradili da bismo bili tako kažnjavani. Jer smo
mi kao gledaoci reditelju ukazali prirodno poverenje da nas vodi kroz priču kao
što su te žene ukazele svom suprugu, ocu i dedi da ih vodi kroz život i on nas
eksploatiše. On nas siluje i eksploatiše na podmukao način, jer nam sve vreme
obećava da u stvari samo "idemo na sladoled". Stavlja nas u podređeni
položaj, u položaj nemoćnog, u položaj gledaoca koji je toliko zaintrigiran da
ne može da se odlepi od stolice i koji kreće da shvata horor koji se odvija
pred njim ali ga trpi, da bi se u drugoj trećini filma odigrala ta ključna
scena u kojoj i mi kao gledaoci postajemo žrtve, prevareni i perceptivno
silovani.
U toj ključnoj sceni, dešava se da reditelj apsolutno napušta svoju do tada
brižno građenu poetiku, i odjednom, iz scena u kojima je sve rečeno indirektno,
metonimijski i podtekstualno mi imamo scenu koja skače u ključ sirovog
nestilizovanog realizma i gledamo kako plavokosu trinaestogodišnju tinejdžerku
siluju tri muškarca za redom, od kojih je poslednji njen Deda. Zapravo, vidimo
kako jedan muškarac završava snošaj, odlazi, pojavljuje se drugi, zatim uz
vrištanje iz off.a, prelazimo na scenu u kojoj se prvi čovek žali Dedi da
devojčica nije previše vesela za te pare, da bi nakon što je drugi čovek
završio silovanje mi pomislili da je kraj, međutim ulazi Deda koji je postavlja
u krilo, opšti sa njom i spominje joj da mušterije nisu zadovoljne.
Problem nije samo u tome što je silovanje eksplicitno prikazano
"publici u facu", već što se odjednom ceo kognitivno perceptivni
sistem izvrće naglavačke, a emotivna percepcija do sada korišćena, u blažoj
formi to je istina ali je korišćena, biva brutalno silovana.
Kadar u kome je devojka silovana je užasno taman, prostorija u kojoj se
nalaze je tavan bez prozora, i komponovan je tako da je užasno dubok, pre tog
kadra imali smo svega par dubokih kadrova baš kao nagoveštaj da se sa
najstarijom unukom nešto događa. Devojčino telo se prostire celom dubinom
kadra, njena povijena glava od koje vidimo samo raščupanu kosu je u prvom planu
da bismo u drugom planu videli to neko glomazno telo i lice silovatelja u
ekstazi kako je rukama drži dok se ona koprca. Međuscena u kojoj se mušterija
žali na uslugu dešava se u prostoriji ispod, za koju vidimo da je deo neke
fabrike ili radionice, možda čak i vulkanizerske radnje. I odjednom nema više
ničeg izdizajniranog, lepog kadra nema ni na pomolu, od suptilne ritmike ni
traga ni glasa jer kadar silovanja, traje i traje i traje, ali taman toliko da
se promeni u onom trenutku kada ste možda skupili snage da izađete iz sale.
Iako je cela sala burno reagovala, zapravo je bilo jako malo onih koji su iz
sale izašli, menje od 1%.
Pitanje svakoga ko je pročitao do sada napisano je verovatno to da film
zvuči kao promišljeno genijalno remek delo, i da ako zanemarimo mala bedna
osećanja gledaoca koji treba da vidi kako je svim silovanim ženama ovog sveta,
ovom autoru treba skinuti kapu i dati sve nagrade koje su do sada izmišljene u
svetu filma. Međutim, iako i sama potvrđujem genijalnost i perfekciju ovog
filma, usuđujem se da pored toga dodam i pridev "zlo". Ovaj film je
zao u svojoj genijalnosti i perfekciji, i zao je u svojim namerama. Jer kada se
podvuče crta, šta je ono što smo mi nakon tog zlostavljanja dobili kao
gledaoci, sa kojim smo osećanjem izašli iz sale, šta nam film poručuje i pruža
kao rešenje, i koji je u stvari njegov cilj?
3.
Krajnji rezultat
Nakon što gledalac izađe iz sale, zaista se oseti zlostavljano poput likova
iz filma. Kontra argument može biti – "Ali nije zaista bio zlostavljan,
eto sad zna kako je jadnim ženama. Gledalac može da izađe iz sale, a šta ove
žene da rade?" Međutim, zaista šta zlostavljanom gledaocu koji nije izažao
iz sale i silovanim ženama preostaje da urade? U filmu, baka odnosno žena glave
porodice kuhinjskim nožem izmasakrira muža na spavanju, a zatim seda pred svoje
potomke i mi smo svesni da time ništa nije rešeno, jer je nasilje rodilo
nasilje i jer sad postoji samo još jedan zločin više o kome se neće pričati, sa
blagom naznakom da će baka verovatno sprovoditi neku novu vrstu tiranije ako ne
i istu. Nasilje je dakle proizvelo nasilje.
Moj iskreni poriv, kao zlostavljanog gledaoca, bio je da se vratim u
bioskop, i zapalim celu dvoranu. Da sam to uradila, mislim da bi to bilo sasvim
opravdano, da bi čak i to bilo utemeljeno u celokupan koncept doživljaja jer je
završetak mog iskustva ekvivalentan završetku u filmu.
Meni, kao gledaocu i tim ženama, jednostavno nije data nikakva alternativa.
U stvari, jeste. Data mi je alternativa. Da skočim sa balkona i izvršim
samoubistvo ili da zapalim bioskopsku salu, jer u ovom svetu koji funckioniše
kao prikriveni koncentracioni logor, iz koga ne postoji izlaz to su jedine dve
opcije. Beksto u smrt ili nasilje.
Šta je onda ovim genijalnim filmom zapravo postignuto? Koji je krajnji
razultat? Krajnji rezulat jeste brilijantna glumačka igra, u stvari, jedno
brilijantno umetničko ostvarenje čiji je najveći problem to što se lažno
predstavlja. Glavno zlo, leži u suštini u tome što se ovaj film vodi kao
društveno angažovani film, a ne kao jedna umetničko filozofska studija o
nasilju. Autor ovog filma, verovatno nikada neće priznati da je motiv
porodičnog nasilja i zlostavljana uzet samo da bi se taj mehanizam ilustrovao,
i da u tom filmu u suštini nema ničega angažovanog.
Opet, protiv argument ovde svakako može biti – "Ako je autor
ilustrovao mehanizam zlostavljanja zar to već samo po sebi nije
angažovano?"
Tu dolazimo do dva različita vida ilustracije mehanizma nepravde,
zlostavljanja i eksploatacije. Jedan način je stari i dobro poznati Brehtov
način koji je očišćen od emocija i koji putem fau efekata i gestusa, navodi
gledaoca da demistifikuje i rasklopi svaki mehanizam pa čak i onaj pozorišni.
Kod Bertolda Brehta mi smo svakog trenutka svesni da je ono što je pred nama
iluzija koja nam je predočena da bi se putem didaktike ili obrnute didaktike
došlo do shvatanja da je sistem truo i da nešto po tom pitanju treba da se
uradi. Ukoliko za trenutak i zaboravimo da je u pitanju iluzija i konstrukcija,
tu je neki neslani song, izlaženje iz likova da nas na to podseti. Breht nas
poziva na konstantnu pobunu u svojim komadima i režijama. Poziva nas na akciju,
na to da pronađemo rešenje, da ne živimo u zabludi već osvestimo našu poziciju
u mehanizmu socijalne nepravde. Iako ni sam Breht nije bio cvećka, i toga smo
vrlo svesni, kao da je u pojedinim komadima kršio prinipe sopstvene poetike,
osećaj nakon pročitanog Brehotovog komada, na primer, sigurno nije toliko
bezizlazan kao osećaj koji imamo nakon što smo pogledali "Miss
Violence". "Miss Violence" je konceptualno dijametralno suprotno
postavljen film. On nas uvuče u svet koji nam predstavi kao jedinu moguću realnost,
vrlo se poigrava sa našim emotivnim bićem i na kraju nas samo ispljune. On nam
doslovno nije ponudio ni jedno jedino rešenje osim dva gore navedena, gde nam
to samoubistvo deluje na kraju kao jedan vrlo logičan, hrabar i plemenit cilj.
Opcija da su tri žene mogle da se organizuju protiv tiranina, kao i opcija da
možda izvan te porodice postoji barem neka trunka dobrog koja bi stvari pomakla
u drugom pravcu jednostavno ne postoji. Ukoliko bi opet replika na ovu tvrdnju
bila ta – "Da, ali film se zove "Miss Violence" i sam naziv
govori da je to nasilje suptilno, nevidljivo, obučeno u neko drugo fino odelo
gospođice i kao takvo je nepobedivo", ja bih se opet vratila na arugment
koji podseća da je to u redu, ali da taj film onda ni jednim svojim postupkom
ne zavređuje titulu angažovanog kao i to da on u suštini jednako eksploatiše
motiv porodičnog nasilja i zlostavljanja uopšte. Demonstrira silu sopstvene
genijalnosti i vladanja u samom mediju filma dokazujući nam još jednom da mi
protiv toga ne možemo baš ništa učiniti.
Dok pišem ovo ja ne propagiram da svako umetničko delo treba da bude
društveno angažovamo i da društveno angažovana dela vrede više od ostalih, ja
samo tvrdim da je suštinski pogrešno lažno predstavljati svoj rad kao nešto što
on nije.
U poređenju sa ovim filmom, film "Vuk sa Vol Strita"(SAD, 2013.)
reditelja Martina Skorcezea predstavlja jednu moralno etičku vertikalu jer se
on ne predstavlja lažno i zato što gledaocu ostavlja slobodu izbora. U svetu
sadašnjeg potrošačkog društva nema pravde, vukovi će nastaviti da budu vukovi i
glupim ljudima će prodavati maglu za velike pare, živeće u ispraznom izobilju
kokaina, prostitucije, brzih kola i jahti, a časni i pošteni ljudi će ostati
verni sopstvenom izboru moralnih načela. Verovaće u dobro kojem su se
posvetili, ponosno se vozeći podzemnom železnicom, živeće skromno da ne kažemo
materijalno siromašno. Naravno, tu je i veliki broj mediokriteta koji će biti
upravo ta potrošačka sila, koja će se sito ismejati za vreme filma
nastavljajući da kupuje maglu. Mali broj njih možda i nešto shvati, ali film
nikada nije imao mesijansku nameru da na nekog utiče, već da prikaže savremeni
sistem vrednosti i koje su opcije danas ponuđene savremenom čoveku. U tom
smislu, ovaj film ne osuđuje čak ni svog glavnog junaka, ogrezlog u
materijalizmu i konzumerizmu, taštog i alavog. On takav, moralniji je od
američkog društvenog uređenja, jer je to njegov izbor i proizvod njegove slobodne
volje. Izbor časnog detektiva koji odbija mito i korupciju je takođe njegov
izbor, njegov unutrašnji poriv, koji ga nagoni da radi ono što smatra ispravnim,
izbor glupih potrošača je izbor glupih potrošača. Ako u ovom filmu vidite samo
glupu komediju, to je u redu, autori filma su vam prodali proizvod, i opet, i
to je uredu. Sve je stvar ličnog izbora i svi su slobodni da se opredele za
manifestaciju sopstvene slobodne volje. Način režije je takav da nikoga ne
zavodi, da je dosledan svom stilu i direktan od početka. Već u prvoj sekundi
filma jasno nam se stavlja do znanja šta ćemo naredna tri sata gledati i svako
je u tom trenutku slobodan da prekinje gledanje filma. Glavni junak se direktno
obraća gledaocu, filmski mediji se u par navrata čak osvešćuje upravo u
trenutku kada glavni prodavac magle snima promotivni spot za njegov nov biznis.
Radi se dakle o filmu čiji je svaki kadar jednako promišljen kao i u filmu
"Miss Violence", ali je vođen jednom potpunom drugačijom, čini mi se,
životnom filozofijom, ciljem i pobudom.
Ovaj rad, međutim, nije komparativna analiza dva filma, jer bi u tom
slučaju moralo mnogo dubolje da se zađe u njihovo poreklo, kinematografsku
tradiciju, produkcijske uslove, kulturološke razlike i tako dalje. Ovde je film
"Vuk sa Volt Strita" uzet za primer kao čista islustracija kako jedan
"nemoralan film" koji nemoral naizgled veliča, može biti ispravniji
od takozvanog autorskog evropskog angažovanog filma.
4.
Zaključak
U odnosu na sve gore rečeno, daću sebi tu slobodu da zaključim da sam lično
zadovoljna jer smatram da sam dokazala svoju tezu. Međutim, poučena
analiziranim slučajevima, neću zaključiti i da je to jedina ispravna teza već
ću ostaviti prostor da se iz gore navedenog donese samostalan zaključak ili u
nekoj budućoj raspravi opovrgne svaka reč napisana u ovom radu.
Filmografija
"Without", 2008, Grčka
scenario: Aleksandros Avranas, Iona Rapti,
režija: Aleksandros Avranas
"Očnjak", 2009, Grčka
scenario: Eftimis Filipu, Jorgos Lantimos,
režija: Jorgos Lantimos
"Miss Violence", 2013, Grčka
scenario: Kostas Perulis, Aleksandros Avranas,
režija: Aleksandros Avranas
"Vuk sa Vol Strita", 2013, Sjedinjenje Američke Države,
scenario: Terens Vinter, po knjizi Džordana Belforta,
režija: Martin Skorceze
[2] Slavoj Žižek, O nasilju, Naklada Ljevak d.o.o.,
Zagreb, svibanj 2008, str 7.
[3] Film počinje pesmom Leonarda
Koena "Dance me to the end of love", veselom numerom za koju je sam
autor pesme rekao da je nastala inspirisana koncentracionim logorima u kojima
su logoraši koji su bili muzičari terani da sviraju klasične kompozicije dok se
u gasnim komorama dešavao pokolj drugih logoraša.
Ukoliko pođemo od pretpostavke da Miss Violence računa na aktiviranje emocionalnog kapaciteta gledaoca, moramo zaključiti da je film više nego neuspešan, jer se status gledaoca, kao nekog ko ne pripada hermetičnom krugu izopačene porodice, kreće od nepoželjnog, do statusa onog čije se prisustvo jednostavno trpi. Gledalac je postavljen u poziciju osujećenog svedoka kome je omogućena isključivo jednodimenziolna perspektiva i pred kojim hronično izostaju krucijalne informacije. Inhibiranost radnje filma izražena je do te mere da gledalac u jednom trenutku počinje da se pita nad smislenošću takvog postupka. Radoznalost probuđena na početku filma ne biva gradaciono zadovoljena, niti isprovocirana intelektualno, ona se do te mere iskušava da postepeno prelazi u nezainteresovanost. Duge i jednolične scene koje potenciraju identične obrasce ponašanja vremenom kod posmatrača izazivaju osećaj frustracije. On stiče utisak da se radnja filma zapravo odigrava negde izvan njegovog domašaja. Na isti način na koji film tretira gledaoca, članovi zajednice tretiraju sve likove u filmu koji pokušavaju da se nametnu ovoj zajednici, ili da prodru u njenu privatnost (što je zapravo i gledaočev cilj). Za ekstremno zatvorenu zajednicu koja gradi svoj sistem izvan principa dominantnog sistema, jednaku pretnju predstavljaju članovi socijalne službe, kao i ljubazna komšinica. Upadljivo je nastojanje da se granice sa spoljašnjim svetom učine gotovo neporozne, jer se svaki element tog sveta percipira kao tuđ, pa samim tim i ugrožavajuć. Istinske odnose među svojim članovima, porodica oprezno skriva pred pogledima drugih, kao što režiser uporno nastoji da pred gledaoca plasira ograničenu sliku stvari. Zahvaljujući ovakvom postupku, gledalac poistovećuje svoju poziciju sa pozicijom onih likova u filmu koji ne pripadaju krugu porodice, počinje da se oseća nepoželjno i suvišno, što uslovljava emotivno distanciranje u odnosu na sve pripadnike porodične zajednice. Motivacija postupaka glavnih likova, njihova osećanja i razmišljanja takođe ostaju skriveni pred gledaocem koji raspolaže isključivo spoljašnjom perspektivom. On donekle, posredno može formirati pretpostavke o psihološkim konstitucijama likova i njihovim osećanjima, što znači da će doživljavaj likova bazirati isključivo na racionalnom nivou. U istoj meri u kojoj je zajednica zatvorena prema svetu, svaki njen član zatvoren je prema drugim članovima zajednice. I na ovom planu gledalac se otuđuje od nepristupačne porodice čiji će pripadnici celim tokom filma za gledaoca ipak ostati potpuni stranci.
ОдговориИзбришиNakon više od dve trećine filma, iznenada, nenajavljeno i nemotivisano, pred emotivno ispražnjenim i distanciranim gledaocem prikazuje se ogoljena istina u svoj njenoj šokantnosti. Međutim, zanemareni gledalac niti je šokiran, niti je u stanju da se saživi sa žrtvom. Ukoliko je namera režisera bila da u ovom trenutku siluje gledaočeve emocije, rekla bih da je u svom cilju omanuo samim tim što kod gledaoca emocije izostaju. Ukoliko je mehanizam šoka bio sam sebi cilj, opet, primetila bih da je u pitanju veoma banalan umetnički postupak. Koncentracija šokantih scena u završnici filma veoma je visoka. U kontrastu sa laganim i ujednačenim ritmom prethodnih scena, ove scene deluju neadekvatne i besmislene, do te mere da poslednja scena u svojoj svojoj teatralnosti dobija obličje autoparodije.
Hvala za komentar!
ОдговориИзбришиInteresantno je da je autora teksta film totalno uvukao dok je kod tebe stvorio apsolutnu distancu i nedostatak empatskog poistovećivanja sa članovima porodice. U tom smislu, logično je da su mišljenja potpuno oprečna, a da je dokazana apsolutno jedino moć trećeg značenja :)