среда, 23. април 2014.

PREPOZNATLJIVOST SCENARISTIČKOG RUKOPISA ŠEJNA BLEKA U HOLIVUDSKIM FILMOVIMA

AUTOR: BORIS GRGUROVIĆ

Na raznim internet stranicama, forumima ili blogovima, kada je u pitanju rad Šejna Bleka, recenzije, kritike i mišljenja se dosta razlikuju. Međutim, Šejn Blek je jedan od retkih scenarista o kojima se toliko priča na internet stranama koje su posvećene filmu. Bilo da su po nekima njegovi filmovi predvidljivi, slični između sebe, dosadni i u najmanju ruku loši ili po drugima radogledani i imaju kultni status među ljubiteljima filma, jasno je da je Šejn Blek kroz rad sa različitim rediteljima ostavio svoj karakterističan pečat koji će kasnije uticati na žanr kriminalističkog filma u Holivudu. Kako bi utvrdili njegov rukopis, uporedićemo rediteljska ostvarenja za koje je Blek pisao scenarije, sa filmovima istih reditelja za koje Šejn Blek nije radio na scenariju, kao i kroz analizu filmova Šejna Bleka da vidimo da li je i koliko njegov rukopis karakterističan, tako da se može pronaći u svakom njegovom filmu.

Tokom karijere, Šejn Blek je sarađivao sa Ričardom Donerom- Smrtonosno oružje, koji je kasnije napravio još tri nastavka filma bez Bleka, sa manje poznatim scenaristom Fred Dekerom koji je režirao Blekov film Monster Squad, sa poznatim rediteljem Tonijem Skotom- The Last Boy Scout, kao koscenarista na filmu Poslednji akcioni heroj, Džona Mektirnen i sa finskim rediteljem Renijem Harlinom je sarađivao na filmuDug poljubac za laku noć. Interesantno je da je Harlin najpoznatiji po drugom filmu iz franšize Umri muški, a Mektirnen po prvom i trećem, kao i filmu Predator u kome je Šejn Blek igrao sporednu ulogu. Izuzev Smrtonosnog oružja, svi ovi filmovi su snimani tokom devedesetih godina, poslednji u tom periodu je bio Dug poljubac za laku noć, Renija Harlina iz 1996. godine, nakon čega Blek pravi devetogodišnju pauzu i vraća se sa filmom Kiss Kiss, Bang Bang iz 2005. godine koji je Blek i sam režirao. Prošle godine je snimljen treći deo filma Ironman, koji Blek potpisuje i kao scenarista i kao reditelj.





Šejn Blek je sa početka devedesetih godina bio ubedljivo najplaćeniji scenarista u Holivudu. Nakon što je scenario za The Last Boy Scout dobio skoro dva miliona dolara, postavio je rekord koji je kasnije sam oborio, dobivši četiri miliona dolara za Dug poljubac za laku noć. To je još jedan od pokazatelja autorstva Šejna Bleka, čiji scenariji su u jednom periodu bili najtraženiji u Holivudu.[1]
Šejn Blek nije školovani scenarista. U razgovoru za Creative Screenwriting Weakly, Šejn Blek kaže kako je studirao glumu na UCLA univerzitetu i kako mu je koledž bio lak, a da je voleo pozorište i film. Smatrao je da su scenariji jako komplikovani, ali nakon što je krenuo da ih čita, počeo je da razmišlja kako bi mogao i da napiše neki. Prvi scenario je napisao pod velikim uticajem Vilijama Goldmena.[2]
Na Šejna Bleka uticali su različiti ljudi- „Proučavao sam stil pisanja Vilijama Goldmena, posebno scenarija za Maratonca i Buč Kesidi i Sandens Kid. Oba scenarija su zabavna sama po sebi i mogu se čitati kao romani. Slično, scenariji Voltera Hila za filmove Osmi putnik i 48 sati, mislio sam da su to sjajno napisani scenariji. Proučavao sam jezik i stil. Nisam shvatio dok sam ih čitao, da se ovi scenariji dosta razlikuju od ostalih. Većina ljudi scenarije piše drugačije. Pretpostavio sam da tu nema mnogo pravila i da treba da odlučite šta želite stilski da uradite i da se sa tim zabavljate. Tako da sam uzeo Vilijama Goldmena i Voltera Hila kao primere i mentore“[3].
U članku Sema Delejnija, Šejn Blek objašnjava šta sve takozvani film akcije mora da ima. Kroz ovih nekoliko tačaka, vidimo po čemu se filmovi Šejna Bleka razlikuju od ostalih u tom žanru, tj zašto su bolji i originalniji. Po Bleku, glavni problem u ovakvim filmovima je to što često akcione scene nisu povezane sa pričom. Takođe, spominje kako bi takav film trebalo da ima i uspone i padove kao i faktore iznenađenja. To je možda i najveća vrednost Blekovih filmova. Preko arhetipskih tipova, kao što su na primer mladi policajac i policajac pred penzijom, Blek dodaje faktore iznenađenja, ali unutar žanra. Filmovi Šejna Bleka su po tome posebni i na više mesta je čak i napadnut kako je ovime podstakao dosta imitatora, čiji filmovi nisu bili ni približno dobri.[4]


Prvi film Šejna Bleka, Smrtonosno Oružje, Blek je napisao kad je imao dvadeset i tri godine. Film je režirao Ričard Doner, već priznati režiser, poznat po filmovima Supermen i Predkazanje. U tom prvom filmu, Blek postavlja neke postulate kojih će se pridržavati i u budućim filmovima i koji su mnogi kasnije pokušali da prekopiraju. Film prati dva detektiva koji su potpune suprotnosti. Sa jedne strane imamo Rigsa, mladog belca i suicidnog policajca čija je žena poginula, nakon čega je Rigs bez kontrole, što ga zapravo i čini smrtonosnim oružjem. Sa druge strane, tu je Murdog. Murdog je stariji afroamerikanac, blizu penzije, porodični čovek koji se po svemu razlikuje  od Rigsa. Njih dvojica se potpuno razlikuju,  a zajedničkim snagama uspevaju da osujete dilere droge. Naizgled deluje jako jednostavno, ali njihov odnos je jako dobro postavljen, junaci se kroz film menjaju i prevazilaze sve prepreke. Ovo je, kao i većina Blekovih filmova, film o prijateljstvu i uopšte međuljudskim odnosima. Takođe, film se bavi i o generacijskim razlikama, značaju porodice i prijateljstva koje će i ubuduće biti jedan od glavnih motiva u filmovima Šejna Bleka.
Koliki je autorski pečat Šejna Bleka prisutan, možda se najlakše može utvrditi preko filma Smrtonosno Oružje. Nakon velikog uspeha filma, Blek je pozvan da napiše još tri nastavka. Tu je došlo do mimoilaženja sa ljudima iz studija, budući da je Blek nameravao da lik Martina Rigsa ( Mel Gibsona, tada velike zvezde ), pogine u drugom delu. Scenario za drugi deo filma je izmenjen, ali Ričard Doner je režirao kako drugi, tako i treći i četvrti deo franšize, koja je sa iako znatno slabijim nastavcima, ipak postala jedna od najpoznatijih franšiza u Holivudskog filma, a možda i najpoznatija u svom žanru.
Smrtonosno Oružje 2 za koji je Blek pisao priču se donekle i nadovezuje na prvi deo, dok treći i četvrti deo više liče na pokušaje imitiranje Blekovog rukopisa i humora, što nas dovodi do jako bitnog elementa prisutnog u svim filmovima Šejna Bleka, a to je humor. U razgovoru sa Semom Dilejnijem, Šejn Blek kaže- „ Uvek imam humor u mojim filmovima. Smatram da su likovi koji pričaju šale pod paljbom mnogo realniji. To nekako pomaže da se poistovetimo sa njima. Ali samo pod uslovom da su šale u razgovoru, a ne glupe. U poslednje vreme ljudi su počeli da preteruju sa šalama u stilu Džerija Luisa u filmovima. Sećam se da sam obožavao šale u filmu 48 sati. Pravi ljudi u realnim situacijama ne čekaju da njihova šala bude registrovana i da se na nju aplaudira, već ih jednostavno izgovaraju u prolazu.“[1]
Upravo tako zvuče šale u filmu Smrtonosno oružje. U nastavcima, te šale više deluju kao imitacija Šejna Bleka i daje im se mnogo više prostora, ili su to šale ponovljene iz prvog dela.
Smrtonosno oružje takođe ima dva elementa karakteristična za Blekove filmove, a to su Božić i otmica. Za Božić, Šejn Blek priča kako ga je Božić oduvek podsećao na način života u Americi. Što se tiče otmice, otmica je deo zapleta u filmovima Smrtonosno oružje, Dug poljubac za laku noć i The Last Boy Scout.



Film The Last Boy Scout, u režiji Tonija Skota, snimljen je 1991. godine. Iako film nije prošao dobro na blagajnama, ovo je jedan od boljih filmova Tonija Skota, a možda i najbolji Šejna Bleka. Toni Skot je do tada radio filmove kao što su Top Gan i Dani groma, a i kasnije je radio slične filmove. Za njega se može reći da je dobar reditelj, ali da mu filmovi u najvećoj meri zavise od scenariste, tako da su filmovi The Last Boy Scout po scenariju Bleka i Prava romansa iz 1993. godine po scenariju Kventina Tarantina, najbolji filmovi Tonija Skota.
Kao i u Smrtonosnom Oružju, Blek opet piše priču o naizgled nespojivom tandemu. Džo Halenbek je privatni detektiv, alkoholičar koga žena vara sa najboljim prijateljem, unajmljen od strane striptizete koja se uplašila za svoju bezbednost. Striptizeta biva ubijena, a Halenbek se udružuje sa njenim dečkom Džimi Diksom, nekada zvezda Američkog fudbala iz kog je proteran zbog nameštanja utakmica, sada zavisnika od kokaina, kako bi otkrili ubicu. Daljom istragom, shvataju da njihov neprijatelj hoće da ubije predsenika, kao i da napravi monopol  nad celim sportom. Sama ideja udara na Američki fudbal, jednako je jaka kao i atentat na predsenika, budući na status nacionalnog sporta kakav Američki fudbal ima. Scenario je pisan i pod uticajem noara na Bleka koji je veliki obožavatelj Rejmonda Čendlera. Ovog puta, za razliku od Smrtonosnog oružja, glavni junaci su potpuni otpadnici, ali su opet na suprotan način. Takođe, ovaj film je možda i najduhovitiji film Šejna Bleka i najviše se može okarakterisati kao komedija. Iako nije imao toliko uspeha ni kod kritike, a ni na blagajnama, dosta je uticao na takozvane badi filmove devedesetih, a glavni glumci iz filma Brus Vilis i Dejmon Vajans su kasnije tokom karijere imali još sličnih filmova ( Vajans- Otporan na metke, Vilis- Umri muški sa osvetom ).
U filmu Poslednji akcioni heroj ( 1993. ), u režiji Džona Mektirnena, jednog od najboljih reditelja u žanru u kome i Blek piše, Blek je radio na scenariju po priči Zaka Pena i Adama Lefa, donekle se poigravajući sa žanrom, kao i sa filmom, što će kasnije raditi i u svom rediteljskom prvencu Kiss Kiss, Bang Bang.


Iz saradnje sa finskim rediteljem Renijem Harlinom nastaje film Dug poljubac za laku noć. Harlin je, slično Skotu, pre i posle toga imao neke slabije filmove ( Cliffhanger,Deep Blue Sea,Driven ), dok mu je svakako najbolje ostvarenje drugi deo filma Umri muški. Pomalo neobično ostvarenje, sa više elemenata saspensa i manje komičnog dijaloga, pomalo odudara od ostalih ostvarenje Šejna Bleka, ali ne gubi na kvalitetu. I dok mu jedni prebacuju neuverljivost i osvrću se više na saradnju tadašnjih supružnika glumice Đine Dejvis i reditelja Harlina[1], drugi hvala prepoznatljivi Blekov tandem[2], u ovom slučaju Đine Dejvis, domaćice koja pati od amnezije i Semjuel El Džeksona, privatnog detektiva koji joj otkriva da je u prošlosti bila tajni agent.
Poslednji film Šejna Bleka i ujedno njegovo prvo rediteljsko ostvarenje je film Kiss Kiss, Bang Bang iz 2005. godine. Naslov filma je parafraza reči poznate filmske kritičarke Pauline Kael: „ Reči Kiss Kiss, Bang Bang, koje sam videla na posteru jednog italijanskog filma su možda najkraća moguća izjava i onomatopeja privlačnosti filmova.“[3]

Da je u pitanju omaž film noara, ide u prilog to da je film podeljen u pet celina nazvanih prema romanima Rejmonda Čendlera, od Trouble Is My Bussines, do Farewell, My Lovely.[1]
U filmu pratimo Harija Lokharta, još jednog gubitnika iz Blekovih filmova, sitnog lopova koji greškom upada na kasting za ulogu detektiva gde dobija ulogu i odlazi u Los Anđeles. Ljudi iz studija mu dodeljuju Gej Perija, privatnog detektiva sa jasnim nadimkom, koji mu pokazuje kako izgleda život detektiva. Tu se pojavljuje i Harijeva prijateljica iz detinjstva, i odjednom, glavni junak se nalazi u situaciji da treba da reši dva ubistva povezana jedno sa drugim.
U članku Sema Delejnija[2], Šejn Blek je naveo deset pravila koja filmovi u njegovom žanru, takozvanom žanru akcije, moraju da sadrže. Preko filma Kiss Kiss, Bang Bang, videćemo da ih se Blek itekako pridržava.


1)  Povezanost između akcionih scena i priče
-       Sam kraj filma Kiss Kiss, Bang Bang, pokazuje korišćenje priče u akcionoj sceni u kojoj glavni junak visi sa nadvožnjaka iznad autoputa, držeći se za ruku mrtve devojke koja viri iz kovčega.
2)Menjanje tempa
- U filmu junak često razmišlja da se vrati kući, a u jednom trenutku filma imamo osećaj da je tu i kraj. Dakle, Blek često menja tempo u filmu Kiss Kiss, Bang Bang, kako bi izbegao monotoniju koja se dogodi u filmovima sa brzim tempom.
3) Faktor iznenađenja
- Scena u kojoj glavni junak Hari Lokhart ostaje bez prsta tako što Harmoni zalupi vrata ispred njega je dosta veliki šok i neočekivano u tom trenutku filma.
4)Humor
- Gej Peri objašnjava Hariju Lokhartu definiciju idiota.
5) Subjektivni osećaj
-Kroz ceo film, Blek se trudi da publika zna koliko i glavni junaci, tako da ono što iznenadi nas, iznenadi i njih.
6) Začudnost
-Povezanost u filmu između dve mrtve devojke. Tako nešto možda deluje malo verovatno, ali Blek to dočarava tako da je krajnje uverljivo.
7) Realnost koju publika ne očekuje
- Glavni junak stavlja jedan metak u pištolj i igra ruski rulet sa negativcem, međutim, prvi pucanj ispaljuje metak i ubija negativca. Blek objašnjava kako je realno da osoba nikad ne bi ušla u ukletu kuću i da kada u filmu vidimo kako junak beži od uklete kuće, nas to iznenadi.
8) Nameštaljke
- Ovde se misli na nameštaljke koje scenarista pravi publici. Ubacivanje sitnog detalja ili događaja koji će kasnije dobiti na značaju u filmu. Sam početak filma Kiss Kiss, Bang Bang, a i na više mesta u filmu, Blek ostavlja neke stvari koje tek na kraju filma postaju jasne.
9) Preokreti
- Blek priča o tome kako junak treba da pobedi, da bi onda opet izgubio i tako u krug. Navođenje publike da misli kako je junak konačno uspeo, da bi ga u sledećoj sceni zatekla nova nevolja. Opet, ceo film Kiss Kiss, Bang Bang je takav, ali deo filma u kome glavnom junaku prišiju prst, da bi mu u sledećoj sceni isti prst otkinuli je najbolji pokazatelj.
10) Značaj nasilja
- Blek priča kako u filmu ne sme da se dogodi da junak puca iz pištolja, a da publici to ne bude bitna stvar. Opet, nadovezuje se na prvu stavku, da akcione scene moraju imati težinu i vezu sa pričom. Scena u kojoj glavni junak prvi put ubija čoveka, pokazuje njegov problem i dilemu.[3]

Kroz sve filmove na kojima je radio, Šejn Blek je uspeo da stvori prepoznatljivi pečat, i da kroz naizgled filmove niske umetničke vrednosti ispriča priče o prijateljstvu i ljudskim razlikama.



[1]Total Film,Kiss Kiss, Bang Bang, strana 56, oktobar 2005.
[2]Crash, bang, wallop what a picture, The Guardian, Sam Delaney
[3]Crash, bang, wallop what a picture, The Guardian, Sam Delaney



[1]The Long Kiss Goodnight,The  Washington Post, Desson Howe, 1996.
[2]The Long Kiss Goodnight, Empire, David Eimer
[3]Total Film,Kiss Kiss, Bang Bang, strana 56, oktobar 2005.




[1]Crash, bang, wallop what a picture, The Guardian, Sam Delaney





[1]The end of fade for Black, LA Times, Strawberry Saroyan
[2]Black Christmas, CS Weakly, Peter Clines
[3]Screenwriting 101: Shane Black
[4]Crash, bang, wallop what a picture, The Guardian, Sam Delaney


Нема коментара:

Постави коментар